Aspekty formalno-prawne – tematy szkoleń:

  1. Jak wdrożyć reformę edukacji? Szkolenie ma na celu przybliżyć najważniejsze zmiany w związku z wdrażaniem reformy edukacji od roku 2017 z punktu widzenia dyrektora szkoły i organu prowadzącego. Wskazać niezbędne działania w tzw. okresie przejściowym.
  2. Racjonalizacja wydatków oświatowych na poziomie jednostki samorządu terytorialnego.
  3. Jak opracować Strategię Oświatową dla jednostki samorządu terytorialnego.
  4. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych – jak dobrze przygotować ten dokument i wykorzystać do właściwego diagnozowania stanu oświaty, formułowania właściwych wyzwań i celów.
  5. Jak prawidłowo pracować ze zmodernizowanym systemem informacji oświatowej w szkołach i placówkach oświatowych.
  6. Kontrola spełniania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki – zadania dla szkół i gmin.
  7. Prawidłowa realizacja ochrony danych osobowych w szkole i placówce oświatowej.
  8. Postępowanie administracyjne w szkole i placówce oświatowej.
  9. Jak refundować sąsiednim gminom koszty wynikające z korzystania przez dziecko z przedszkola publicznego lub niepublicznego?

 Kompetencje skutecznego szefa – tematy szkoleń: 

  1. Orientacja na klienta/partnera placówki oświatowej w tworzeniu oferty edukacyjnej.
  • Rozpoznanie indywidualnych i grupowych potrzeb klientów/ interesariuszy przedszkola, szkoły.
  • Grupy interesariuszy i kryteria, jakie przyjmują do mierzenia efektywności naszej pracy.
  • Kreowanie przesłanek dla efektywnych czynności – pracujemy zadaniowo.
  • Zdolność do rozpoznawania cech otoczenia przedszkola, szkoły, tj. ograniczeń i możliwości
    w nim tkwiących – potencjał i zagrożenia.
  • Koncepcja pracy przedszkola, szkoły, model absolwenta – kierunkowskazy na drodze rozwoju ku przyszłości. Planowanie z przyszłości. 
  1. Potencjał placówki oświatowej, zasoby i kapitał. Badanie rynku edukacyjnego.
  • Budowanie oferty edukacyjnej w oparciu o oferty konkurencji – „strategia błękitnego oceanu”.
  • Korzyści dla klienta z uwzględnieniem długofalowych korzyści dla szkoły z tytułu konkurencji.
  • Zasoby materialne i niematerialne, zasoby rzadkie - jesteśmy wyjątkowi i jacy cenni!
  • Kapitał ludzki - zdolności, wiedza, kwalifikacje i doświadczenie nauczycieli oraz pracowników potencjałem placówki.
  • Budowanie kapitału społecznego i umiejętność współpracy.
  • Zaufanie, sympatia, życzliwość, relacje i więzi – bogactwo na co dzień. 
  1. Sprawność działania placówki i umiejętność reakcji na zmiany, orientacja na przyszłość, elastyczność i innowacyjność.
  • Sprawność działania organizacji.
  • Rozwój = wygrana!
  • Szybkość reakcji na zmiany w otoczeniu ma znaczenie.
  • Elastyczność wobec zmiany.
  • Planowanie z przyszłości.
  • Innowacje kreujące przewagę nad innymi. 
  1. Umiejętne konstruowanie celów, wizja i misja, motywacja do działania i przechodzenie przez zmianę.
  • Motywacyjna funkcja celów.
  • Określenie celów – zasada SMART.
  • Cele indywidualne i wspólne.
  • Wizja i misja – pomysł na przedszkole, szkołę, placówkę.
  • Analiza SWOT – zebranie informacji przed zmianą.
  • Rodzaje zmian.
  • Opory przed zmianą i ich źródła, stres w procesie zmiany – jak sobie radzić?
  • Model przechodzenia przez zmianę. 
  1. Kształtowanie pozytywnego nastawienia otoczenia do placówki oświatowej i jej dobrej reputacji. Public relations.
  • Pojęcie public relations – zrozumienie i akceptacja społeczna dla działań przedszkola, szkoły.
  • Zasady public relations, ustalenie interesariuszy i ich oczekiwań wobec przedszkola, szkoły.
  • Elementy wizerunku i świadome jego kształtowanie. Budowanie dobrej marki.
  • Odpowiedzialność zespołu za spójny i wiarygodny wizerunek.
  • Budowa strategii PR.
  • Przygotowanie i przeprowadzenie kampanii PR – to się opłaca.
  • Budowanie i podtrzymywanie relacji z otoczeniem.
  • Komunikacja z otoczeniem w sytuacji kryzysu.
  • Sposoby wychodzenia z kryzysu. 
  1. Doskonalenie zawodowe nauczycieli i innych pracowników.
  • Doskonalenie zawodowe nauczycieli z perspektywy rozwoju szkoły.
  • Szef jako coach i mentor. Narzędzia coachingowe.
  • Kwalifikacje zawodowe atutem nauczyciela, ich wpływ na bezpieczeństwo zatrudnienia
    i atrakcyjność na rynku pracy.
  • Praca w hierarchii potrzeb człowieka.
  • Rozwój kariery zawodowej, planowanie i zarządzanie karierą.
  • Strategie budowania kariery i etapy planowania kariery zawodowej.
  • Modele kariery zawodowej. 
  1. Skuteczna komunikacja i dobre relacje warunkiem efektywnej współpracy.
  • Komunikacja między ludźmi.
  • Kompetencje komunikacyjne.
  • Pierwsze wrażenie.
  • Nasze ciało a mówienie.
  • Asertywna zasada WYGRANY-WYGRANY w pracy z ludźmi.
  • Komunikaty typu „TY” i typu „JA”.
  • Parafraza potrzeb.
  • Słuchanie aktywne i empatyczne.
  • FUKO+K – uniwersalny schemat informacji zwrotnej.
  • Zasady udzielania informacji zwrotnej.
  • Chwalenie i krytyka.
  • Komunikowanie się w sytuacjach kryzysowych. 
  1. Jak rozmawiać z ludźmi? Jak mówić, by nas słuchali?
  • Exposé szefa przed każdym 1 września.
  • Algorytm karania.
  • Algorytm rozmowy z docenianym podwładnym.
  • Przekazanie decyzji w odpowiedzialnej formie, jej uzasadnienie, obrona własnej decyzji.
  • Odsłanianie intencji.
  • Sztuka odmawiania, czyli jak mówić „nie”.
  • Trudne pytania.
  • Zaproszenie do negocjacji.
  • Standard komunikowania decyzji o zwolnieniu.
  • Jak radzić sobie z narzekaniem podwładnych?
  • Przygotowanie i wygłoszenie wystąpień publicznych. 
  1. Skuteczne zarządzanie informacją wewnątrz i na zewnątrz organizacji.
  • Dostęp do informacji i jej zakres, uprawnienia do przekazywania informacji.
  • Dziennik elektroniczny – szanse i zagrożenia.
  • Skrzynka mailowa szkoły i służbowe skrzynki mailowe nauczycieli i pracowników a ustawa
    o ochronie danych osobowych.
  • Rozmowa telefoniczna i wiadomości sms.
  • Portale społecznościowe.
  • Strona internetowa szkoły.
  • Księgi protokołów, zarządzeń, komunikatów.
  • Radzenie sobie z natłokiem informacji. 
  1. Budowanie zespołu oparte na współpracy.
  • Czym jest zespół? Na czym polega współpraca? Co zyskamy, współpracując?
  • Etapy budowania zespołu.
  • Cele grupowe w zespole.
  • Zachowania ludzi w zespole.
  • Budowanie współpracy, zasada synergii.
  • Co może blokować współpracę w zespole?
  • Skrócenie drogi dostępu a podniesienie efektywności.
  • Konflikt jako kryzys w zespole.
  • Przyczyny konfliktów.
  • Konsekwencje konfliktów.
  • Zasady rozwiązywania konfliktów. 
  1. Psychologia zarządzania.
  • Pozytywne rezultaty w rozwoju szkoły/placówki.
  • Czym jest zarządzanie?
  • Odpowiedzialność władzy.
  • Style przywództwa.
  • Pożądane cechy i umiejętności kierownicze – jak je w sobie rozwijać?
  • Umiejętność podejmowania decyzji.
  • Motywowanie podwładnych.
  • Zachowania asertywne i stawianie wymagań.
  • Wywieranie wpływu na innych a manipulacja.
  • Skuteczne negocjacje.
  • Trudne rozmowy z pracownikami.
  • Jak radzić sobie z trudnymi sytuacjami i oporem?
  • Rozpoznawanie ryzyka i zarządzanie kryzysem. 
  1. Kiedy trudno w pracy – stres w pracy z perspektywy pracodawcy i pracownika.
  • Dlaczego nie chcemy być w pracy?
  • Mobbing – zachowania, zapobieganie, obowiązki prawne pracodawcy.
  • Wypalenie zawodowe.
  • Odpowiedzialność pracodawcy i prawa pracownika. 
  1. Zarządzanie sobą w czasie i organizacja pracy własnej.
  • Dlaczego brakuje nam czasu?
  • Kosztorys mojego czasu.
  • Planowanie, ustalanie priorytetów i terminów ostatecznych.
  • Dlaczego odkładam na później i co mogę z tym zrobić?
  • Pułapki czasowe.
  • Delegowanie kompetencji – jak to robić skutecznie? 
  1. Jak głaskać klamki, czyli jak pozyskać sponsorów i donatorów?
  • Strategia społecznej odpowiedzialności.
  • Budowanie wizerunku.
  • Aktywowanie ludzi, zaangażowanie w działania i emocje.
  • Przestrzeń do współpracy, przygotowanie oferty sponsoringu. 

 

Oferta szkolenia dla pracowników niepedagogicznych oraz zatrudnionych na stanowiskach administracyjnych i urzędniczych

 1. Podnoszenie jakości pracy na stanowiskach administracyjnych i urzędniczych poprzez budowanie organizacji zorientowanej na klienta wewnętrznego, jego potrzeby oraz otwartą współpracę i skuteczne zarządzanie relacjami wewnętrznymi.

Projekt i wykonanie Media Target